fredag 11 mars 2011

Mer fixartips

Uppe på vår hall har vi även vårt kontor. När vi flyttade in i huset fanns det flera vägghängda skåp och lådor längst en vägg. Väldigt bra förvaring till kontoret så de ville vi behålla. Tyvärr var luckorna i bok och passade inte in så bra efter att vi målat allt vitt och laserat taken. Tanken var att vi skulle byta ut luckorna mot nya vita i gammal stil, men givetvis hade Ikea bytt mått på luckorna så det gick inte att få tag på. I brist på pengar att köpa helt nya skåp med stommar och allt valde vi mellan att måla eller tapetsera de gamla skåpen. Vi valde att testa att tapetsera dem. Det var lite trixigt med mönsterpassningen och det var svårt att skära snyggt mellan luckorna så det är absolut ingen felfri omvandling av luckorna,(dessutom har jag lite kanter kvar att måla vita som ni ser), men det bjuder jag på! Det blev ett lyft för skåpen och de smälter bra in med övrig inredning. Det kommer ju inte hålla för all framtid, men på sikt får vi väl byta hela stommen och allt. Men, vill ni ha en snabb (och relativt billig) förvandling av skåp eller garderober så är tapet ett alternativ. Har även testat att tapetsera innersidan i ett vitrinskåp en gång och det blir väldigt fint!
Tapeten vi valde är samma som vi har i sovrummet intill och kommer från Sandberg.


2 kommentarer:

Helena sa...

Hej! Vad mysigt du bor, Malin! Vaknade 5.45 en lördag :-( och tänkte att jag skulle titta in hos dig. Brukar aldrig läsa inredningsbloggar, men var faktiskt lite nyfiken.

Men hur hinner du med att sy, måla, fixa och tänka ut nya idéer?

Imponerande!

Heléna

MINA FINA RUM sa...

Hej, tack så mycket! Ja du, hur jag hinner...? Den stora renoveringen av huset gjorde vi för två år sedan på sommaren under 4 intensiva veckor. Martin tar barnen när jag målar, och så finns det ju nätter också :)
Annars är det tiden efter att barnen lagt sig och innan jag går och lägger mig som jag använder till att fixa istället för att titta på TV tex.
Och Martin hjälper till mycket, vi är ju två om att genomföra allt!
/Malin