torsdag 10 mars 2011

Fixartips

Torsdagkväll och snart dags att lägga barnen och sedan ta tag i städningen igen. I morgonkväll ska vi ha "ost och vin kväll" med ett gäng kompisar. Vi tyckte det passade bra att bjuda hem lite vänner och äta lite ost och kex och dricka lite vin. Vill man träffa sina vänner men kanske inte har tid eller ork att fixa en middag är ett tips att bjuda hem alla och be varje par ta med sig en ost och ett paket kex var. Så gjorde vi :) Sen bjuder vi på lite extra tilltugg och vin, kommer nog bli trevligt!

Allt hos oss är inte perfekt, men det går att göra om saker enkelt och billigt tills man kommer på något bättre. Här kommer lite tips...

I tv-rummet som är på hallen uppe har vi köpt en hörnsoffa på Blocket. Jag var inte helt nöjd med färgen, men gillar verkligen modellen. Så jag tog två sofföverdrag som jag köpt billigt i Ullared och sydde ihop till ett hörnsofföverdrag! Soffan blev som ny och jag gillar den faktiskt riktigt mycket!

Ett tips om du inte hittar något bra soffbord i rätt färg är att köpa en gammal kista med slätt lock och måla om. Kistorna finns för en billig peng på många loppisar. Det blir fint samtidigt som man har bra förvaring under locket.

Nya kuddar till en billig peng är lätt att tillverka själv. Jag har sytt de flesta av kuddarna i vardagsrummet själv och lagt ner mycket tid på att få dem fina med knytband etc. Men om ni vill att det ska gå jättesnabbt, eller inte kan sy kuddar, så köp ett vitt kuddfodral och sy på tex spets. Dessa har jag gjort själv, och det är billigare än att köpa metervara till en helt ny kudde :)
Pimp your pillow!
I morgon ska ni få se tillfällig grej som jag gjort här hemma i väntan på bättre tider...

2 kommentarer:

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Smarta tips! Vilket fint hem. Nu ska jag titta vidare här inne!
Ha det fint!

MINA FINA RUM sa...

tack så mycket, titta på du :) Jag kikar in hos dig med!