onsdag 2 maj 2012

Recept

Hej! Fick frågan om jag inte kan lägga ut receptet på kanelbullarna jag gjorde härom veckan, och givetvis kan jag det. Det är ett vanligt vetebrödsrecept:
  • 150 gram margarin
  • 5 dl mjölk
  • 50 gram jäst
  • ½-1 tsk salt
  • 1 dl socker
  • 1-2 tsk stött eller mald kardemumma
  • 14-15 dl vetemjöl
Fyllning:
  • 100 gram mjukt margarin
  • 3/4 dl socker
  • 2 msk kanel
Smält fettet i en kastrull, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt. Smula sönder jästen i en bunke (jag använder en assistent och gör tredubbel sats), rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet och tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen blank och smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. 
Knåda degen smidig och baka ut den till bullar genom att kavla ut  rektanglar, bred på fyllning och rulla ihop likt en rulltårta. skär i bitar och lägg i bullformar. Jäs under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö över pärlsocker och grädda mitt i ugnen 5-8 minuter, 225-250 grader. 

För att få bullarna ordentligt saftiga är det bra att göra dem i bullformar och inte på bakplåtspapper. Det är också bättre att blanda fyllningen än att bre på margarin och strö över socker och kanel, bullen bli saftigare då.
Hoppas att jag fick med allt! Ett godare sätt enligt mig är att bre på margarin och sen strimla över mandelmassa som fyllning, istället för socker och kanel.
Kram Malin

Inga kommentarer: