lördag 7 januari 2012

Årskrönika

Semestern börjar lida mot sitt slut för den här gången och jag har äntligen tittat igenom alla bilder jag använt i bloggen under 2011, det var en del! Det finns mycket roligt med att blogga, och en av de sakerna är att kunna gå tillbaka och titta på allt man faktiskt gjort under ett år. Här får ni en del av mitt gångna år i bild och text, hoppas ni orkar er igenom hela inlägget men det var svårt att sammanfatta kortare :)


Det började med en kall vinter...

Och när vintern hemma lagom smält bort åkte vi till Sälen en vacker vårvecka.
Under året har vi gjort våra första "hemma hos" reportage. Här nedan ser ni duktiga Cecilia som fotade ett reportage som såldes till Lantliv!

Och denna bild prydde Östgöta Correspondentens framsida i bostadsdelen. Dessutom har ett reportage för Allas gjorts och ett reportage om vår köksö som kommer vara med i någon form av "gör-det-själv-bilaga" .

2011 var året då vi bakade i princip allt vårt matbröd själva. Något som ska leva kvar även år 2012 hoppas jag.

Vi testade att odla våra egna tomater, och tro det eller ej men det har blivit en hel del av dem.

De gröna fingrarna (?)fick ta hand om mycket i trädgården. Häckar har klippts mer än en gång...

gräsmattor har klippts och grusgångar rensats.

Den orörda och tråkiga delen i utkanten av vår tomt blev iordninggjord med plan mark, kompost och planteringslådor.

Altanen fixades iordning under sommaren med målat räcke och en del nykomlingar så som denna underbart sköna dagbädd...

...och en stor takkrona över stora matbordet. Takkronan fick som bekant flytta in till hösten och försågs med mossa och hyacinter till jul.

Takkronan kommer från Country Interior och deras marknader har varit ett flitigt tillhåll för mig under hela året. Jag har haft äran att jobba där både före och under marknaderna och en hel del fint har följt med hem under året...

...som tex skålen och ljusstakar.

Och jag fick också vara med på en annan sorts marknad, en loppis som en kompis anordnade. Där såldes massor av saker och en del annat följde med hem så som denna fina ägglåda.

Fler ljusstakar från Country Interior har flyttat hit. När jag tänker efter är det en uppsjö med grejer som jag skulle kunna visa därifrån; burkar, flaskställ, kuddar, bord, lampor, stolar mm mm, men då skulle inlägger bli ännu längre :)

Men lampan måste visas för det är en av de senaste favoriterna!

Första semesterveckan i somras renoverade jag och barnen lekstugan som till en början såg ut så här:

Men sen fick samma färg som vårt hus...

...och väggarana tapetserades och golv och tak målades. Sen hade vi invigningskalas!Ena sonen visar sig ha en egen vilja gällande inredning så rummet som först såg ut så här fick göras om...


...och enligt önskemål tapetseras blått (efter ett slitgöra med återställaren först).

Mer förvaring skapades med hjälp av en garderob i anslutning till groventrén,

och en gammal klädkammare fick några lager ny färg...

...och gick från grönt till grått och blev min egna garderob.Drömprojektet matsalen blev också av! Återställare sattes upp och dekorationslister spikades fast på väggarna. Målningsarbetet (som ni som följer bloggen vet tog olika vändningar från dag till dag...) och tapetseringen gjorde stor skillnad och det hela slutade så här:


Månborden införskaffades och målades i samma kulörer som väggarna.

Vi byggde vår egen köksö efter egen ritning!

Resultatet blev över förväntan :)Vi fick i höstas igång kakelugnen i matsalen. Härlig mysfaktor!



Den viktigaste investeringen har trots allt varit att vi har installerat jordvärme till huset. För att kunna gräva ner slangen i marken fick vi ta bort ett gammalt ruttet utedass. Här ser ni mig In Action :)

När jag var färfig med traktorn blev det tomt. I vår/sommar har vi ett stort arbete att återställa tomten efter grävmaskinen...

Förutom en massa prylar har en del möbler tillkommit i vårt hem. Dels månborden i matsalen men även detta söta lilla skrivbord...

...som efter lite färg ser ut så här:

Ja, som ni sett har pensel, färg och tapeter varit framme mer än en gång under 2011, men även symaskinen fick komma fram ett par gånger under året.

Draperi till dörröppning samt till garderoberna vid groventrén syddes...

...mantel och mössa till barnen när de ville vara Prins John på utklädningskalas...

...och en mängd kuddar till dagbädden på altanen.

Året avslutades dels med mycket god mat och julgodis hemma och mycket sol och bad över nyår på Fuerteventura.

Jag hoppas att ni orkade er igenom alla bilder :)

Det är härligt att se hur mycket man åstadkommit under ett år fastän man inte tror det. Utöver tapetseringar och målning mm har vi även haft underbara semestrar med familjen. Sälen, Skåne, Göteborg, Fuerteventura mm. Det är bara att inse att man är lyckligt lottad och vara tacksam för det man har. Jag hoppas att ni alla vill följa med här på bloggen och fortsätta följa en del av mitt liv här även detta år!

Kram till er alla! /Malin

Inga kommentarer: