tisdag 7 januari 2014

Årskrönika

Hej!
Efter ett långt juluppehåll är jag nu tillbaka! Jag och familjen har spenderat två veckor i Thailand och haft det väldigt varmt och skönt. Nu är vi dock tillbaka på svensk mark igen och idag var första arbetsdagen.
Jag ska, som traditionen säger, försöka mig på att sammanfatta vårt år här hemma.
Jag har de senaste åren tänkt varje nyår att vi inte gjort så himla mycket här hemma, just därför är det så kul att samla på bilder och sen titta tillbaka på dem efter ett år. Det händer mer än vad man tror!
Jag har valt ut ett axplock av bilderna jag publicerat under året. De kommer inte i någon kronologisk ordning utan mer rum för rum. Här är vårt år i bilder:
 

 I våras bestämde vi oss för att bygga en till altan. När den var klar fick även barnens lekstuga en liten altan :)
 Trädgårdslandet blev av med en paviljong och utökades med pallkragar. Det blev många grönsaker, bär och blommor i år.

 Vi drog upp gamla buskar och grävde upp en plattsättning för att kunna bygga en ny altan i anslutning till pooldäcket.

Altanen blev klar snabbt, på två helger, för att kunna stå redo inför ett inredningsreportage.

 Vi (stylisten) piffade även på vår altan vid huset och dukade upp för middag. Nya ljusstakar mm användes flitigt under sena sommarkvällar.
 
Bilderna publicerades under sommaren i ett flera sidor långt reportage.

Även inomhus fixades det en del. Min man hittade åtta stycken stolar på Blocket som jag målade och klädde om till vår matsal.
Tvättstugan fick sig ett litet lyft med tapeter på väggarna istället för bara vitt. Ett litet infall jag fick som bara tog en dag. 
 
Även vår stora hall nere fick byta färg från vitt till grått. Vi tröttnade på vita väggar och en månad före jul bestämde jag mig för att måla om och efter två dagar hade vi en grå hall istället.
Barnen fick tidigare under året ett bord och plats för att rita och pyssla. I samband med ommålningen blev det mer förvaring på väggarna. 

 
Jag knåpade ihop en adventskalender till barnen som fick hänga i den nymålade hallen. 
 
Egentligen var det på övervåningen det hela började... Det var här vi först bestämde oss för att måla om från vitt till grått. Nytt förvaringssystem och nytt skrivbord stod också på önskelistan. 

 
Jag målade om väggarna, min man byggde en skrivbordsskiva som jag betsade i svart och vi målade och skruvade upp hyllor på väggarna.
Det blev en bra arbetsyta och fin förvaring. Hela hallen målades om och soffan fick en ny klädsel.


 
Barnen fick under året för sig att byta rum med varandra. Ett till skrivbord, liknande det vi redan hade, införskaffades och målades om. Saker sorterades, slängdes eller bytte platser och tillslut hade vi två fina barnrum. Ett av dem visas på bilderna. 

 I köket behövde vi mer belysning och två nya lampor införskaffades.
Utöver nya lampor fick köket sig en snabb uppfräschning i form av ommålade hyllplan. Från vitbetsad ek till gråmålad. 



Köket fortsätter att vara ett av
favoritrummen och nya textilier från Nyblom Kollen fyndas.


 
2013 är året då både jag och min man fyllde 30. Vi firade med en fest för 75 pers där vi lagade all mat själva. Det blev en stor buffé både till middag och efterrätt. Väldigt roligt minne för livet!
Av min man fick jag fina bestick i födelsedagspesent och de ligger framme i köket i fina besticklådor som jag hittade på en inredningsmässa. Jag tycker verkligen om besticken och vill att de ska synas och användas!
 
Förutom nya textilier till köket så fick matrummen nya gardiner. Bort med vita och in med grå/svarta.
I matsalen blev det vita/grå.

 
I vardagsrummet blev det inga stora projekt, här byggde vi ju bokhyllor förra året så vi är redan väldigt nöjda med rummet. Men två nya lampor har det blivit under hösten. En taklampa och en golvlampa.


Som vanligt hos oss har det bakats en del, även om det nog blivit mindre i år än förut. Vi har bakat matbröd, bullar, kakor, tårtor, julgodis mm. Mycket bakande blev det förstås till efterrättsbuffén på vår fest och till familjemedlemmarnas respektive födelsedagar. Nu till jul har det blivit mycket julgodis bakat även om vi inte firade hemma. 

 






 
 Utöver allt materiellt har det förstås varit många fina med också sorgliga stunder med familjen, men det är en annan berättelse.
Nu önskar jag er alla ett Gott Nytt År och hoppas att 2014 har mycket att erbjuda!
 
Tack för att ni tar er tid att titta in här.
Kram Malin
PS: Julgodiset finns kvar så välkommen hit! :)

1 kommentar:

Anneli sa...

Oj, så fint ni har fått det!
Älskar alla detaljer i köket! :)