onsdag 22 januari 2014

Recept på tekakor/rågbullar

Fick frågan om receptet på tekakorna som jag brukar baka, och givetvis delar jag gärna med mig av det! Tror att det ligger på bloggen redan i ett tidigare inlägg, men här kommer det igen:
 
 
Ingredienser:
150 gram margarin/smör
1 liter mjölk
100 gram jäst
2-3 tsk salt
2 dl brunfarin eller 1 dl sirap
2 liter rågsikt
9 dl vetemjöl
 
 
Degen görs som alla andra degar, smält smöret och häll i mjölken och värm till fingervarmt. Smula sönder jästen i bunken/assistenten och häll i degspadet. Blanda i salt och farin och sist mjölet. Jäses i bunken i endast 10 minuter!
Baka ut till små tekakor eller runda bullar, jäs under bakduk i 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter, 250 grader.
 
Otroligt smidiga och enkla att baka och jästiden är alldeles lagom :)
 






Igår kväll möblerade vi om lite bland våra skåp och finporslin flyttades runt, alltid lika kul! Bilder kommer så fort jag kan ta dem i vettigt ljus...
Kram Malin 

Inga kommentarer: