tisdag 30 juli 2013

En natt på slottet

Just nu är vi inne i ett para dagar då vi verkligen njuter av semester och försöker hinna göra mycket roliga saker! Både lördag och söndag har vi umgåtts med vänner och ätit och druckit gott.

Nu är vi hemma från ett fantastiskt dygn i Västervik och på Grönsö Slott. Jag och min man fick en vistelse där i present av några av våra vänner i 30-års present. Vi åkte i måndags och började med en supergod lunch inne i Västervik. Stället hette "Tant Grön" och jag kan verkligen rekommendera det till er som vill sitta och äta/fika på ett mysigt ställe inne i Västervik. Vi åt varsin god Gi-tallrik.
Vi hade bokat ett "romantikpaket" på hotell Gränsö Slott, och i paketet ingick bland annat afternoon tea vid ankomst. Väldigt gott och inte Gi :)

Vi bodde i ett rum i den nybyggda delen med utsikt mot vattnet. Jättefint och fräscht hotell! På eftermiddagen var vi i spa-delen och badade både inomhus och utomhus. På kvällen åt vi en tre-rätters middag på slottet och det var så gott! Det märks att de lägger stor omsorg på all mat som serveras där.

Efter middagen njöt vi av det fina vädret och drack lite bubbel på rummet.
 Frukosten serverades också inne i slottet och var mycket god! Hela området kring slottet var ett naturreservat och väldigt fint. Vi tänkte promenera på en vandringsled efter frukosten men det regnade tyvärr så mycket så det blev inte av. Vi funderar dock på att åka hit igen över en dag och gå vandringsleden en fin höstdag, då är det nog underbart där. Det fanns också ett slottscafé som man kan besöka i samband med en dagsutflykt. En sak som vi uppskattade mycket var att det fanns mycket information om slottet och området runt omkring på flera ställen. Alltid kul att veta vem som förvaltar osv.

Nu är vi som sagt hemma igen, men utan att barnen är hemma för min bror och hans flickvän ville låna dem över dagen och natten och ta med dem till Kolmårdens djurpark idag. Det ville förstås gärna barnen så vi fick ett dygn till med barnvakt lite oväntat! Vi tar tillfället i akt och utnyttjar en annan present vi fått nämligen ett restaurangbesök med vänner. Så nu ska vi ta tillvara på tiden i eftermiddag och kväll och göra saker som är svårare med barn nämligen träna, ta en powernap och gå på restaurang!
Imorgon ska hela familjen iväg på ett annat äventyr, bilder kommer!