söndag 8 december 2013

Adventskalender

 Här får ni se vad jag pysslat med ett par kvällar förra veckan. Den blev klar lite för sent, men den tog ett antal fler timmar att göra än vad jag räknat med. Många timmar vid symaskinen har det blivit, men resultatet blev en personlig adventskalender till barnen.


 Kalendern gjorde jag lagom stor för att få plats på en dörr. Vi har inte så många tomma väggytor här hemma, så det blev bra att hänga den på dörren istället.
Varje kväll lägger vi i något i kalendern som barnen får öppna på morgonen. Det blir inte en massa prylar utan lappar med uppdrag eller händelser på. Det kan vara saker vi ska göra tillsammans under dagen eller något som barnen ska få göra själva. En och annan pryl kommer det säkert också bli när inspirationen tryter, men det behövs inte mycket för att de ska vara nöjda. I fredags stod det "idag ska barnen få göra något gott till fredagsmyset". Det var uppskattat!
Helgen går alldeles för fort som vanligt, men jag tycker att vi hunnit en hel del. I lördags städade jag huset, barnen tränade och mannen handlade mat och på eftermiddagen och kvällen målade jag om ett rum, mannen bytte däck på bilen och vi gjorde julgodis.
Idag har jag skruvat upp saker på väggarna i rummet jag målade, mannen och barnen har skottat snö och åkt skidor och sen har vi lagat apelsinris, griljerat skinka och haft gäster på adventsfika.
En lyckad helg som gärna hade fått vara en dag längre!
 I nästa inlägg får ni se det ommålade rummet tror jag!
Kram Malin

Inga kommentarer: