söndag 3 november 2013

Renoveringen fortskrider

Arbetet med att göra iordning på vår övervåning och vårt kontor har pågått i ett par dagar. I torsdags skruvade jag ner alla skåp som var uppsatta på väggarna. Skåpen satt som berget och det blev en svettig timme innan jag lyckats få ner dem och burit in dem och innehållet i dem i en garderob. Det är bra förvaring så vi vill ha den kvar, men vacker är den inte... Skåpet fanns i huset när vi flyttade in och jag har bara tapetserat luckorna, men det var ingen långsiktig lösning.

 Bakom skåpen kom den gamla färgen fram, aprikos eller vad man ska kalla den... När vi flyttade in i huset målade jag nästan alla väggar vita för att sen bo in oss och känna efter vad vi vill ha.
När skåpen var borta målade jag väggarna på hela hallen uppe. Hallen inkluderar denna del som vi har som kontor och så en del som vi har som TV-rum. Den vita färgen var vi riktigt trötta på, nu blev det en grå färg som vi är supernöjda med! Som jag skrivit tidigare gillar jag grå färger som inte har blått i sig utan går mer åt det grön-beigea hållet. Denna blev verkligen perfekt för oss. Nu känns det mer ombonat än när det var vitt och fönster och lister kommer fram på ett annat sätt. Även golvet kom fram bättre tycker vi.
 På väggen där skåpen satt har vi nu satt upp svarta konsoller med hyllplan som jag svartbetsat på. Under fönstret ska vi återigen ha ett skrivbord, men nu ett skrivbord som man kan sitta två bredvid varandra vid, det kunde vi inte med det förra. Skrivbordet kommer ha vita bockar som underrede, som ni ser på bilden, och skivan ska vi snickra ihop själva. Hoppas att den blir så bra som vi hoppas på :) Det kommer bli en rejäl pjäs i alla fall, förhoppningsvis kan vi börja bygga imorgon!
Och så får ni en liten titt på TV-hörnan och ett nytt inköp - fönsterlampan. Färgerna gör sig inte riktigt rättvisa när man tar kort mitt i natten, men lampan är jag så nöjd med! Skärmen matchar perfekt till väggarna nu. En likadan lampa kommer stå i fönstret vid skrivbordet. När allt är klart blir det bilder från hela övervåningen. Idag har vi skruvat hyllor och sen mest städat och sorterat papper mm. Det känns som att det kommer bli riktigt bra och nu är jag ganska sugen på att måla väggarna i hallen nere i samma färg... Enda rummet som vi fortfarande har vita väggar i. Får se hur det blir med det :)
Nu blir det sängen, imorgon jobba igen efter att inte ha varit på jobbet på en och en halv vecka. Känns lite konstigt faktiskt.
Kram Malin

Inga kommentarer: