måndag 16 september 2013

Recept

 Det har varit lite efterfrågan på receptet till tekakorna som jag bakade häromdagen. Som ni såg i tidigare inlägg så har jag valt att göra små, platta tekakor men det går lika bra att göra runda bullar om man vill det. Här kommer receptet:
 
Ingredienser:
150 gram margarin
1 liter mjölk
100 g jäst
2-3 tsk salt
2 dl brunfarin eller 1 dl sirap
2 liter rågsikt
9 dl vetemjöl
 
Gör precis som vanligt, smält margarinet och blanda i mjölken och värm det till 37 grader. Blanda ut jästen i en del av mjölkblandningen och tillsätt sedan resten av mjölkblandningen och resten av ingredienserna.
Arbeta till en smidig deg och jäs under bakduk i bunken i 10 minuter. Baka ut bullarna och jäs på plåten som vanligt (30minuter). Grädda i mitten av ugnen i 250 grader och ca 8 minuter.
Jag gjorde en sats häromkvällen och det räckte till 45 bullar. Barnen älskar dem!
Ha en fin kväll alla, själv ska jag nog ta tillvara på höstluften och ge mig ut på en promenad.
Kram Malin

Inga kommentarer: