söndag 4 maj 2014

Långhelg = arbetarhelg!

Vilken bra långhelg det har varit! Vi har varit effektiva som tusan och fått massor gjort, samtidigt som vi hunnit med att träffa familj och vänner. Min ena lillasyster och hennes sambo kom och bodde hos oss under helgen och hjälpte till med målning och bygge, helt fantastiskt när folk erbjuder sig frivilligt att komma hem till oss och hjälpa till! :) Tack Kerstin och Christoffer!!
På schemat för oss tjejer stod att måla altantaket. Det var riktigt skitigt och behövde både tvättas och målas. Jag trodde aldrig vi skulle hinna hela taket på tre dagar, med det gick med lite styrka och vilja (och 10 liter färg och lite mögeltvätt)!

 Här nedan ser ni hur fint det blev när det var klart. Allt syns inte på bild, men det är mycket träpanel och många reglar att måla. Taket sticker förstås utanför altanen en bit också så vi har målat där ute också.

 Utöver taket målade vi också runt alla fönster samt staketet runt altanen. Jag är så himla nöjd att allt blev gjort!! Nu återstår "bara" att plocka fram alla möbler och piffa på altanen. Och så ska vi köpa något bra system att hänga upp skynken på för att kunna stänga ute kyla och dra för när solen lyser in för mycket. Blir troligtvis samma skenor som vi monterade på barnens rum runt sängarna, de var ju så himla smidiga och stabila.
 Ytterligare 10 lite färg har gått åt till nästa projekt som min man och min systers sambo började med i helgen och som jag och mannen fortsatte med under hela dagen idag. Vi har grundmålat och täckmålat ett stort antal bräder som killarna kapat i helgen. I dag hade vi bräder överallt kändes det som. Vi tackar vädergudarna för att vädret varit så bra att vi kunnat stå ute och måla hela helgen.
 
 Och vad är det då för projekt vi dragit igång?!
Jo, vindskyddet runt poolen som vi velat byta ut ett par år, men inte vetat riktigt hur vi vill ha det, ska äntligen bytas ut! Vi var lite på gång förra våren, men det slutade med att vi byggde en till altan istället och vindskyddet fick stå kvar. Dumt att bygga nytt om man inte är 100% säker på hur man vill ha det.
Nu vet vi hur det ska bli och ni ska få följa oss vägen dit. Det kommer innefatta en himla massa bräder och så fönster som ni ser på bilden :)

Nu ser det så tråkigt ut på alla våra altaner, men snart så ska det bäras ut möbler och piffas och poolen ska öppnas upp! Förra sommaren såg det bland annat ut så här när vi gjorde reportage hemma hos oss. Duktiga stylisten Emma Olai fastnade visst på bild ;)


Nu ska jag gå och lägga mig och drömma om rena altantak och blivande pooldäck, jag tror det kommer blir så bra! Synd bara att helgen är slut och en femdagars arbetsvecka med möten och aktiviteter varje eftermiddag/kväll tar vid...
Kram Malin

1 kommentar:

Papermum`s sa...

Åh vad ni har jobbar!
Jag ser redan hur allt strålar en sommardag! !
Kram!