torsdag 5 juli 2012

Hemma igen

Är nu hemma igen efter vår semestertripp till Göteborg. Tänkte att det skulle bli lite mobila inlägg under resan men det fanns helt enkelt inte tid till det. Vi har haft en fantastisk semester med jättefint väder!
Resan var så bra att jag vill åka dit direkt igen! Kan verkligen rekommendera Göteborg som semesterstad, finns hur mycket som helst att göra, och köper man City Card som vi gjorde så ger det väldigt många gratis inträden och resor, perfekt för oss som åkte mycket spårvagn eftersom barnen är för stora för att åka vagn men för små för att orka gå hela dagen.

Så här la vi upp vår resa:
Söndag: åkte till Ullared och shoppade lite. Hyrde en jättetrevlig stuga en bit från Gekås med härlig natur runt om. Sov där en natt.
Måndag: åkte vidare mot Göteborg. På förmiddagen shoppade vi på Kungsbacka outleten och sen körde vi till Göteborg city och kollade runt lite och åt i Nordstan i väntan på hotellincheckning. När vi checkat in på hotellet tog vi spårvagnen till Universeum. (Andra bilden). Ett väldigt fint ställe som barnen uppskattde mycket. Nytt är att de har en dinosaurieutställning på taket, spännande och lite läskig tyckte barnen. Avslutade med restaurang inne i stan och sen film på hotellet för att ladda inför tisdagen.
Tisdag: hela dagen spenderades på Liseberg. Vi var är en halvtimme innan öppning och åkte hem när de stängde! Trodde aldrig barnen skulle orka 12 timmar men det var inga problem. Det  var strålande sol och inte så mycket köer så dagen var helt fantastisk. Jag som gillar  nöjesfält är extra glad över att ha barn som också älskar att åka karuseller :)
Spårvagn hem och nattmat i stan där ett av barnen somnade vid bordet :) En lång dag med andra ord.
Onsdag: sista dagen. Mannen och barnen åkte ett litet tåg med guide genom staden. De stannade på ett marin-museum och åkte sedan  tåget tillbaka till staden. Under tiden fick jag "egentid" och utforskade stadens klädaffärer :) (har jag sagt att jag har världens bästa man?!). Efter lunch åkte vi med båten "Paddan" och fick veta ännu mer om  staden, härligt att åka båt i strålande sol! En hel del spårvagnsåkande, glassätande, promenerande mm har det blivit mellan aktiviteterna.
På eftermiddagen var det tyvärr dags att åka hem, stannade i Jönköping på vägen hem och åt middag och var hemma igen igår kväll. Barnen sover fortfarande sött i sina sängar. En tripp till till Liseberg ska vi försöka genomföra i sommar eftersom barnen verkligen älskar det och bad om att få åka dit direkt igen.

Mycket text blev det, hoppas ni orkade med att läsa allt. Kan iallafall verkligen rekommendera er att åka till Göteborg, och köp City Card så har ni massor att göra! Vi har åkt dit både med och utan barn och uppskattar det lika mycket varje gång. Skulle kunnat vara där en vecka för att hinna med allt, men vi får ta det en annan gång.